-->

نظام الدمج / دمج ذوى الاحتياجات الخاصة فى مدارس التعليم العام ( Educational integration ) - ابنك يهمنا

نظام الدمج / دمج ذوى الاحتياجات الخاصة فى مدارس التعليم العام ( Educational integration ) - ابنك يهمنا

نظام الدمج / دمج ذوى الاحتياجات الخاصة فى مدارس التعليم العام

 يعنى إيه دمج ؟

الدمج عبارة عن إدماج الطلاب من ذوى الاحتياجات الخاصة فى المدارس العادية ، بشرط ان يكون الطلاب ذوى الاحتياجات الخاصة المدمجين قابلين للتعلم و مستحقين لبرامج التربية الخاصة .

 أنواع الدمج ؟

أهم أنواع الدمج و أكثرهم انتشارا فى المدارس :

1. الدمج الكلى فى المدارس العادية : يعنى الطالب من ذوى الإحتياجات الخاصة موجود داخل الفصل مع الطلاب العاديين و بيتعلم معاهم . و كمان بيكون ليه جلسات أو حصص فى غرفة المصادر .

☆ غرفة المصادر : دى عبارة عن فصل ( حجرة ) فى المدرسة موجود فيها الأدوات و الوسائل التعليمية اللى بنستخدمها لتدريس ذوى الاحتياجات الخاصة ، و غرفة المصادر بيكون موجود فيها معلم التربية الخاصة اللى بدورة بيتابع الطلاب ذوى الاحتياجات الخاصة داخل المدرسة .

2. الدمج الجزئى فى المدارس العادية : و هنا بقا الطلاب ذوى الاحتياجات الخاصة موجودين فى فصل خاص بيهم فى المدرسة العادية ، يعنى مش موجودين فى نفس الفصل مع الطلاب العاديين .

 من هم الطلاب اللذين يستحقون الدمج ؟

طيب تعالوا نكون متفقين إنى هقول دلوقتى فئات الطلاب اللى الدمج بيكون قابل للنجاح معاهم ، يعنى أنا مش هتكلم عن الفئات المستحقة للدمج حسب القوانين و اللوائح . يعنى هتكلم عن الفئات اللى أنا شايف انها هتنجح و هتستفيد من الدمج ( بغض النظر عن عيوبه و أخطاء تطبيقه اللى هنتكلم عن حلولها فى المقالات القادمة )

1. الطلاب ضعاف البصر (إعاقة بصرية بسيطة و متوسطة) :

و دول الطلاب اللى من خلال المعينات البصرية ( النظارات الطبية ) بيقدروا يشوفوا السبورة من خلال الجلوس فى المقاعد الأولى داخل الفصل ، و كمان المعلم بيساعدهم على متابعة و فهم الشرح من خلال وسائل تعليمية سمعية .

2. الطلاب ضعاف السمع (إعاقة سمعية بسيطة و متوسطة) :

و دول الطلاب اللى من خلال المعينات السمعية ( السماعات الطبية ) و مكبرات الصوت بيقدروا يسمعوا داخل الفصل ، و كمان المعلم بيساعدهم على متابعة و فهم الشرح من خلال وسائل تعليمية بصرية .

3. الطلاب ذوى صعوبات التعلم :

بكل أنواعها أنصح بدمجهم فى المدارس العادية .

4. الطلاب المعاقين حركيا :

الشرط هنا انهم يقدروا يساعدوا نفسهم من خلال الأدوات المختلفة زى الكراسى المتحركة .

5. الطلاب المتفوقين عقليا :


6. الطلاب المتأخرين عقليا ( نسبة ذكاء أعلى من 50 ) :

و طبعا نسبة الذكاء تعرفوها من خلال تطبيق اختبار استانفورد بينيه عند أخصائى كويس ، يعنى مش من الجامعة او التأمين لانهم بيطلعوا نسب ذكاء غلط فى معظم الأحيان .

7. الطلاب اللى عندهم توحد 

تعملى ايه كأم علشان تضمنى ان ابنك هيستفيد من المدرسة العادية أقصى استفادة ؟

بصى يا ماما لازم الأول نكون متفقين ان فيه فروق فردية بين الأطفال ، يعنى ابن حضرتك مش زى باقى الأطفال المدمجين . فهقولك دلوقتى مجموعة نقاط نركز فيهم جدا علشان نعرف هنعمل إيه للحصول على اكبر استفادة لابنى من المدرسة العادية .

( 1 ) سبب المشكلة :

و المشكلة اللى نقصدها هنا '' الصعوبة فى التعليم '' لازم تعرفى سبب صعوبة التعليم عند ابنك ، يعنى إيه ؟
● يعنى هل ابنك عنده صعوبة فى التعليم بسبب جانب نمائى ( انتباه _ ادراك _ تذكر _ تفكير _ حل مشكلات ) .
● ولا ابنك سبب مشكلته نسبه ذكاء قليلة .
● أو ابنك سبب صعوبة التعليم ان عنده توحد مثلا .

( 2 ) متابعة معلم تربية خاصة ( أخصائى ) :

و دور الأخصائى أو معلم التربية الخاصة انه هيساعدك فى :
1. تحديد سبب صعوبه التعليم عند ابنك .
2. تحديد الخدمات اللى ابنك محتاجها علشان مستواه يتحسن ( هل محتاج جلسات تنمية مهارات _ هل محتاج زيادة دافعية مش أكتر _ ... )
3. تطوير الجانب الأكاديمى لابنك بجانب دور المدرسة . ( الأخصائى هنا بيكون بمثابة الدرس الخارجى عند الطالب العادى )
طيب انا هلاقى الأخصائى او معلم التربية الخاصة فين ؟
هتلاقيه فى مراكز التخاطب أو مراكز تأهيل ذوى الاحتياجات الخاصة .

( 3 ) كيفية التدخل من الأخصائى ( معلم تربية خاصة ) :

و هنا فيه طريقتين للتدخل مهمين جدا :
1. طريقة طولية :
يعنى بحل سبب المشكلة الأول و بعد كدة بدخل على الجانب الأكاديمى . يعنى مثلا لو السبب نمائى ، هعمل للطفل جلسات تنمية مهارات انتباه او ادراك او .... و لما المهارات دى تتطور عنده هدخل على الأكاديمى .
2. طريقة عرضية :
يعنى بشتغل على حل سبب المشكلة و الجانب الأكاديمى فى نفس الوقت . يعنى مثلا هشتغل معاه 4 جلسات أسبوعيا ( جلستين مهارات + جلستين أكاديمى )
☆ ملحوظة مهمة جدااااا :
الأخصائى هو اللى بيحدد الطريقة المناسبة حسب حالة و استعداد الطفل .

( 4 ) متابعتك كأم لابنك :

الإهتمام مبينطلبش يا ماما 😂 ، فلازم انتى كأم تتابعى كل حاجة جديدة ابنك بياخدها فى الجلسة و تراجعى على القديم .

( 5 ) احترام عامل الوقت :

احترمى عامل الوقت تبع استعداد ابنك ، متستعجليش النتيجة يا ماما و خلى بالك ان عدم تقبلك التطور ( القليل من وجهة نظرك ) بتاع كل جلسة بيقلل من ثقة ابنك فى نفسه .

( 6 ) حلقة الوصل :

ولى الأمر هو حلقة الوصل بين الأخصائى اللى فى المركز و المدرس فى المدرسة ، أيوا بالظبط كدة 😃
ماما هتاخد من الأخصائى البرنامج بتاع ابنها و توديه لمدرس المدرسة علشان يكون المدرسة معاونة للأخصائى أو العكس .
يعنى ممكن تجيبى برنامج من مدرس المدرسة و توديه للأخصائى أو العكس ، المهم ان ابنك يكون ماشى على برنامج واحد علشان نمنع التشتت .

طيب لو البرنامج بتاع المدرسة مش متفق مع برنامج الأخصائى اعمل إيه ؟
هاتى أرقام تليفونات مدرسين المدرسة اللى بيدرسوا لابنك و اديها للأخصائى و هما هيتواصلوا لتوحيد البرنامج .

 النقاط دى هتساعدك فى الوصول لأقصى استفادة للطفل من الدمج فى المدارس العادية .

( 1 ) لازم تحدد سبب صعوبات التعليم عند الطالب و تعمل تشخيص للطالب طبعا ( تقييم كل الجوانب عند الطالب )

( 2 ) بعد ما تحدد السبب تعمل برنامج للطالب هدفه علاج السبب و الإرتقاء بالجانب الأكاديمى للطالب .

( 3 ) لازم يكون فيه وسيلة اتصال بينك و بين المدرسين اللى بيدرسوا للطالب فى المدرسة ، علشان تتواصلوا مع بعض و تتفقوا على البرنامج اللى هتشتغلوا بيه مع الطالب ، اتفقنا البوست اللى فات ان البرنامج بيكون موحد علشان نمنع تشتت الطالب .

( 4 ) الدافعية الدافعية الدافعية لو مش موجود دافعية للتعليم عند الطالب يبقى مجهودك شبة ضااايع للأسف .

إزاى نزود الدافعية عند الطالب ؟

( أ ) عن طريق استراتيجيات تعديل السلوك :
تعزيز و تعاقد سلوكى و ...

( ب ) نبحث علاقة الطالب بزملاؤه فى الفصل :
فى معظم الأوقات بتلاقى العلاقة بين طلاب الفصل و طالب الدمج علاقة سيئة جدا ، بيرفضوا التعامل معاه و ....
فحضرتك عن طريق التواصل مع المدرسين اللى بيدرسوا للطالب فى المدرسة هتحل المشكلة دى .
طبعا مش هتكلم على علاقة مدرس الفصل بطالب الدمج لأن دى أو حاجة ليك كأخصائى هتحاول تبحث فيها و تعدلها لو كانت سيئة .

مقالات أخرى قد تهمك : 

 




ابنك يهمنا
كاتب المقالة
كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع ابنك يهمنا .

جديد قسم : من أجل ابنك

إرسال تعليق